keskiviikko 20. elokuuta 2014

ROADTRIP RANTASALMI - TURUN SAARISTO - HANKO - RANTASALMI

photo 049_zpsee19db02.jpgSaatiin tuossa aiemmin kesällä päähänpisto kaimani Essin kanssa lähteä roadtrippaamaan Lounais-Suomeen. Kliseistä tai ei, idea syntyi Kasmirin Vadelmaveneestä. "Lähetäänkö Hankoon!" "Joo!" "Mitä?" Pyysin töistä neljä päivää vapaata työnantajani valitsemina päivinä tietyn ajan sisällä ja niinpä reissun lähtöpäivämääräksi valikoitui sunnuntai 17.8. Surullista kyllä, sunnuntai taisi olla viimeinen kesäpäivä ja sen käytimme melkein kokonaan ajamiseen - reissun loput kolme päivää sisälsivät sadetta, tuulta, ukkosta ja kylmyyttä. Asenteella pärjää onneks aika pitkälle (ja villasukilla). Koettiin reissun aikana paljon, ja ajattelin jakaa juttuja teille, jos vaikka satutte turisteina tuolla päin liikkumaan ;) Suosittelen kyllä ehdottomasti tällasta kotimaan matkailua. Piristää oman maan taloutta ja avartaa. Ei tarvi lähteä kauas, muutaman sadan kilometrin päästä löytyy jo vaikka mitä jännää. photo 1_zps5d1bbb71.jpg
1. Me reippaina Rantasalmella sunnuntaina aamulla kello 9 (vähän myöhässä aikataulusta hups) lähdössä! 2. - 4. Pysähdyttiin kahville suloiseen Miekankosken kahvilaan Mäntyharjulle. Jos liikutte siellä päin ni kannattaa käydä, ihanaa maalaismaisemaa ja hyviä munkkeja! photo 2_zps950366f0.jpg
1. Meille itäsuomalaisille Turun lähistön pitkät tunnelit oli iso ja jännä juttu! 2. Ihana pysähdys Salossa rannalla 3. Rantaan piti tietysti piirtää koko reissun tunnus eli #essitliikenteessä  photo 3_zpsd3e85543.jpg
1. Ensimmäisen päivän ajo päättyi Merimaskuun Taattisten tilalle. Saatiin valita itse huoneemme, ja päädyttiin tuohon ihanaan vanhaan huoneeseen 1700-luvulta peräisin olevassa hirsirakennuksessa. Oven yläpuolen hirressä luki lyijykynällä kehnolla ruotsilla jotain tytöistä ja myös sana luhta löytyi, sekä vuosiluku 1890. On siis jonkun tyttöjen makuuhuone ollut silloin. Portaat nousi suoraan oven edestä, katto oli matalalla ja tunnelma aivan loistava. Sänky oli myös tajuttoman mukava! Taattisten tila oli esteettisesti todella kaunis, sisäpihaa olisin voinut tuijottaa tuntikaupalla ja joka paikka oli täynnä ihania maalaisromanttisia yksityiskohtia. Maatilan lemmikit veivät myös meidän sydämet. Huone + aamupala maksoi 33,70/hlö, eli hintakin oli erittäin hyvä. Taattisten tilaa suosittelisin koska tahansa kenelle tahansa suurella lämmöllä. Mietittiin, että oltais mielellämme viivytty siellä pidempäänkin. 2. Taattisten tilan lähellä oli muinaishautoja. Me innokkaina riennettiin sinne ja löydettiin hieno romahtanut kivikasa :D No, onpahan se nähty. Vanhoja kiviä, vaude! 3. Toinen päivä käynnistyy sateensuojissa autossa! 4. Nauvon satamassa nautiskeltiin puoliksi ihana kakkupala. Tilattiin ruotsiks (tai lähinnä Epi tilas, mie mietin koko ajan et entä jos se myyjä puhuukin suomea ja naureskelee sisäisesti meidän virheellisille sanavalinnoille ja ei-niin-sujuvalle kielenkäytölle..) ja kyllä muuten huomaa, että tuota kieltä on koulussa opiskeltu mut siihen se jääkin. Miulla ruotsi oli vahvin aine koulussa, mutta tosipaikan tullen sanat katoaa taivaan tuuliin :-D  photo 076_zpsaa93e2a5.jpg
Nauvossa mentiin jatulintarhalle, haluttiin molemmat ehdottomasti nähdä tää! Eli nää on siis tämmösiä kivilabyrintteja, joiden alkuperästä kenelläkään ei ole varmaa tietoa. Suurin osa näistä sijaitsee vaikeakulkuisissa paikoissa, mut tää oli helposti saavutettavissa. Jotkut ovat stä mieltä, että jatulintarhat on merimiesten ja kalastajien ajankulukseen rakentamia kuvioita, toiset uskovat romanttisempaan versioon: nuoret merimiesten morsiamet kiipesivät korkeille kallioille nähdäkseen miestensä palaavan, ja aikansa kuluksi rakensivat labyrintteja, joissa voivat tanssia ja juosta. Jatulintarhojen ruotsin- ja englanninkieliset nimet (jungfrudansen ja The Maiden's Dance) viittaavat jälkimmäiseen versioon tarinasta. Mutta osaako kukaan kertoa, mistä hitosta tulee suomenkielinen nimi JATULINTARHA?! photo 4_zps5ae1d72c.jpg
1. Lautalla. Käytettiin tuona samana päivänä lauttaa kuusi kertaa, joten olen kykenemätön muistamaan, missä päin saaristoa kyseisen kuvan otto tapahtui. Kuitenkin: Meidän reissureitti kulki Turusta Houtskariin asti, eli Parainen - Nauvo - Korppoo - Houtskari - takaisin samaa reittiä. 2. Lauttaa odotellessa. 3. Roadtrippaajan vaatetus 4. Pienen pienessä Öby-nimisessä kylässä bongattu tienviitta. Ihme kyllä suomenkielinen! (koko Öby-nimeä ei ollut missään kyltissä käännetty suomeksi, eli pääteltiin kylän olevan ruotsinkielinen)  photo 090_zpsff282642.jpg  photo 105_zps690c62cc.jpg  photo 5_zps3ee6fc69.jpg
1. & 2. Hangossa mentiin pieneen Alan's Cafeeseen. Paikka oli pirun hankala löytää, mutta se sijaitsee Villa Orrmanissa. Ikkunassa lukee sit pienenpienellä kahvilan nimi, arvatkaas montako kertaa käveltiin ohi :-D Mutta asiaan. Jos koskaan liikutte Hangossa, niin KÄYKÄÄ tässä kahvilassa! Taivaallinen iso kakkupala ja tee yhteensä 2,50! 3. & 4. Vaikka sää ei ollut kaunein mahdollinen, oli Hangossa päästävä merenrantaan. Hypittiin ja pompittiin ja juostiin aaltoja karkuun ja kerättiin simpukoita. Ihana hetki rannalla, kunnes ukkosmyrsky nousi sekunnissa päälle ja juostiin autoon suojaan.  photo 6_zps523629bd.jpg
1. Hanko oli sata kertaa pienempi paikka, kuin olin ikinä uskonut. Ravintolatkin oli lähinnä näitä ei-niin-opiskelijabudjettiystävällisiä vaihtoehtoja. Koska nälkää ei kuitenkaan voi paeta, mentiin Pirate-nimiseen paikkaan Itäsatamassa. Ruoka oli loistavaa, palvelu ystävällistä ja nopeaa. Menisin uudestaankin! 2. Hangossa yövyttiin Villa Garbossa. Varattiin huone sekä Taattisille, Neitsaareen (toisen yön majapaikka Karunassa. Mukavat omistajat ja mummolamainen majoitus, hinta 35e/henki ilman aamupalaa, ei ehditty tuolla kauaa viipyä, joten kuvia ei ole) että Villa Garboonkin puhelimitse, ja paikat löydettiin netistä. Netissä Villa Garbo näytti ihanalta huvilalta, joten yllätyttiin suuresti, kun paikan julkisivu olikin melkoisen ränsistynyt. Sisäpiha olikin sitten se hienompi puoli, ja huvila oli juuuuuuuri sellanen ihana huvila, jollasesta olin haaveillut. Huoneet oli nimetty elokuvatähtien mukaan, ja seinillä oli sitten tähtien kuvia. Villa Garbo maksoi 79e/huone eli maksettavaa jäi vajaa neljäkymppiä per nenä, ja aamupala kuului hintaan. Villa Garbossakin oli ihanan ystävällistä palvelua ja kaikki pelitti. Sinnekin menisin koska vaan uudestaan!
3. Tänään lähdettiin Hangosta heti aamulla ja ajettiin Tammisaareen. Kierrettiin vanhaa kaupunkia ja rakastuttiin kauniisiin taloihin ja ihanaan kirkkoon. 4. Miksi laitoin tän tähän kollaasiin?! Taattisten tilan ihanat lampaat ja minä!
 photo 7_zpsb9364fd2.jpg
1. - 4. Löydettiin maailman suloisin kirpputori Tammisaaresta. Noita rakennuksia oli siis monta pientä ja aina kun tuli jostain ovesta ulos, niin vastassa oli uusi sisäpiha ja seuraavat avoimet ovet kirppishuoneisiin :-D Mitään ostamisen arvoista tuolta ei löytynyt, siellä oli lähinnä huonekaluja ja jotain pehmoleluja, mutta supersuloinen se oli.  photo 8_zps3ae43501.jpg
1. Ekana päivänä Salossa rannalla... 2. ...tapasin myös pitkästä aikaa Veeran! 3. & 4. Herkkuhetki Tammisaaressaa Bageri & Cafe Carl de Mummassa. photo 158_zpsa2db5540.jpg

Lähdettiin Tammisaaresta jo kahdentoista maissa ajelemaan kotia päin, siltä varalta, että matkalla tulee eteen jotain kiinnostavaa. Me kun vahingossa saaristoon mennessä ignoorattiin onnistuneesti kyltit esim. jonkin linnan raunioista ja Sattmarkin tuvasta, jossa olisimme halunneet käydä kahvilla. No, se kiinnostavahan käveli vastaan melko pian, nimittäin Mustion linna! Hetken mielijohteesta mentiin paikalle ja huomattiin, että opaskierros on alkamassa parinkymmenen minuutin päästä. Paikka oli jopa auki! Uutta meille! Lähes kaiken kanssa kävi nimittäin niin, että paikka oli kiinni. Kierrettiin piha-alue läpi ennen kierrosta, ja sitten mentiin sisään ja ostettiin liput. Kävikin niin, että oltiin kahdestaan kierroksella, ja opas kertoili meille paljon asiaa linnan historiasta tosi mielenkiintoisesti. Esitettiin paljon kysymyksiä ja opas vastaili uskomattoman hyvällä ammattitaidolla. Kierroksen lopuksi hän kiiitti meitä todella sydämellisesti ja sanoi, että on ihanaa, kun nuoriakin kiinnostaa historia. Kiiteltiin häntä mukavasta kierroksesta ja toivoteltiin mukavat päivänjatkot, ja lähdettiin jatkamaan matkaa. Oppaan herttaisuus ja sydämellisyys teki meidät molemmat tosi onnellisiksi, ja oltiin molemmat superiloisia siitä, että tulimme menneeksi tuonne. Juuri tällaisia juttuja kaivattiin reissuumme!
 photo 10_zps06d8c615.jpg
 photo 9_zps6eaec32f.jpg
1. - 8. Kuvia Mustion pihalta.

Loppuun siis kootut vinkit saaristomatkailuun:
 - Kaksi täyttä päivää saaristossa ei riitä. Esim. Nauvosta Seilin saarelle menee lauttoja kolme päivässä, emmekä voineet jäädä odottamaan seuraavaa lauttaa, kun se lähti vasta parin tunnin päästä. Olis saanut hyvästellä kaikki muut päivän suunnitelmat, jos olisimme jääneet odottamaan. Muutenkin lauttoja saa joskus venailla ja nähtävää on runsaasti. Jos tahtoo tutkia paikkoja rennosti eikä kiitää tukka putkella paikasta toiseen, kannattaa varata ainakin tuplamäärä päiviä.

- Tutki etukäteen. Myökin etsittiin yöpaikat ja joitakin tärppejä etukäteen, ja siitä oli paljon hyötyä. Kannattaa kuitenkin kirjata ne muistiin.. Sattmarkin tupa (mainitsin siitä aiemmin) unohtui nimittäin kokonaan :( Lisäksi myö myös matkustettiin Houtskariin yhden ruokapaikan takia ja havaittiin perillä, että se paikka on kiinni maanantaisin. Eli sitten oltiinkin seuraava tunti jumissa lähes keskellä ei mitään kamalan nälkäisinä, seuraavaa lauttaa takaisin odotellessa! Onneksi siellä oli sentään yksi avoin ruokapaikka, sellainen pubi, josta tilattiin pitsaa.

- Elokuussa on melko turha tulla; sesonki on kesä-heinäkuussa ja sitten se on ohi. Esim. Hangossa oli kaikki jo kiinni ja kaikkialla tyhjää. Kaikki ravintolat eivät olleet auki, eikä illalla ollut mitään tekemistä. Risteilyjä Hauensuoleen meni vain heinäkuisin, Bengtskäriin olisi vielä mennyt risteilyjä, mutta vain kahtena päivänä viikossa - ja koko hoito maksaisikin sitä paitsi 58e. Heinäkuussa Hangossa on myös iltatori kaksi kertaa viikossa ja muutenkin enemmän elämää. Hanko oli kuitenkin suloinen kaupunki, ja tulisin mielelläni uudestaan. Kesällä. Toki meidän majoitus oli edullisempi nyt, kun ei ole korkeasesonki, mutta kaikkea muuta kokisi korkeasesongin aikaan niin paljon enemmän, että olisin valmis maksamaankin.

- Turisti-infot ovat hyväksi avuksi, sieltä meidät neuvottiin esim. tuohon loistavaan Alan's Cafeeseen.

Reissu oli ihana ja seura hyvä, mutta onpa ihana olla kotonakin. Varsinkin paluumatkalla alkoi jo väsyä: kun tiesi, ettei ole enää mitään odottamista, alkoi odottaa kotia :-D

1. Voi että kun ihanan kuuloinen reissu! <3 Mustakin ois ihana tehä joku roadtrip ihan vaan Suomessa :) ja täällä Britanniassa oisin vielä valmiimpi heheh! :D

2. Kiitos, kyllä mekin tykättiin!:) heheh olis ihana nähdä Britanniaakin tällä tavalla!:)

3. Toi auto oli eilen meidän kadun varressa Kuopiossa!

1. Hihii, joo niin oli! 8) tai siis enhän mie tiedä millä kadulla asut mutta siellä se auto kumminkin pyöri :D

4. Olin iha WHAAT ku huomasin tän täällä, nauroin vielä et vitsi mite hauska idea! :D