keskiviikko 18. tammikuuta 2017

COPENHAGEN 1

Kävin viime viikolla muutaman yön reissulla Kööpenhaminassa ystäväni Janikan kanssa. Janikalla oli siellä pääsykokeet, ja mie menin seuraksi, että päästiin yhdessä ulkomaanreissulle. Janikan pääsykokeet rytmittivät meidän päiviä aika tarkasti ja niiden vuoksi vietin aika paljon aikaa yksiksenikin kierrellen. Onneksi Köpis on aivan ihana kaupunki ja sain kyllä ajan kulumaan aivan mainiosti ihan yksiksenikin!

photo P1110012_zps6zhl0mnj.jpg  photo P1110044_zpscawm7t99.jpg  photo P1110024_zpsrc48aiyq.jpg

Saavuin Kööpenhaminaan tiistaina 10.1. iltalennolla Lontoon Lutonin lentokentältä, ja Janika oli minuu vastassa Kööpenhaminan Central Station -juna-asemalla. Meidän hotelli oli siitä n. 5 minuutin kävelymatkan päässä, ja kellonajan ja nälän tason vuoksi otettiin vaan sinä iltana mäkkäristä ruokaa hotellille. Meidän hotelli oli Mercur Hotel Copenhagen, ja se oli tosi kiva ja aamupala oli hyvä! Huone oli ihan hyvän kokoinen ja siisti ja sijainti oli todella keskeinen.

photo P1110050_zpsmyrtlv6n.jpg  photo P1110028_zpsdqqgdjur.jpg

Keskiviikkona aamupalan jälkeen Janika lähti koululle, ja mie päätin kävellä Amalienborgin palatsille, jossa Tanskan kuninkaalliset asuu. Sää ei suosinut, koska satoi jalkarättejä ja tuuli kuin hurrikaanissa, mutta pääsin kuin pääsinkin perille läpimärkänä ja kylmissäni :-D Matkaan tuhraantui kamalasti aikaa, kun joka ikinen sivukatu matkalla piti tutkia ja ottaa kuvia. Säästä huolimatta olin alusta asti aivan umpi-ihastunut kaupunkiin.

photo P1110117_zpszo9bvc6d.jpg  photo P1110042_zpsmcifchqc.jpg

Kävin itsekseni vielä syömässä ja kirjoittelin samalla pari korttia, ja sitten menin hotellille odottelemaan Janikaa. Lähdettiin yhdessä syömään, havaittiin kauppojen menevän aikaisin kiinni, päätettiin lähteä Tivoliin ja se olikin kiinni :-D Siispä luovutettiin, ja mentiin kivan näköiseen kahvila-ravintolaan yksille. Siinä vierähtikin se loppuilta, mutta käytiin aika aikaisin nukkumaan, sillä seuraavalle päivälle oli kunnianhimoiset suunnitelmat.

photo P1110095_zpsc9laghex.jpg  photo P1110210_zpsjtjsbxmw.jpg

Torstaiaamuna herättiin seitsemältä ja oltiin junassa jo ennen puolta yhdeksää. Mentiin lyhyt junamatka lähemmäs Pienen merenneidon patsasta, ja siitä jatkettiin matkaa kävellen aina Nyhavnin ja kahvittelun kautta Janikan koululle, ja siitä edelleen Christiansborgiin ja Freetown Christianiaan. Sieltä jatkettiin shoppailemaan ja vielä illalla mentiin syömään kivannäköiseen ravintolaan, joka oli bongattu edellisenä iltana. Se oli hyvin toiminnantäyteinen päivä, ja oltiin ihan ihmeissämme kun saatiin kuin saatiinkin kaikki sille päivälle suunniteltu tehtyä!

photo P1110201_zpspumwblvc.jpg  photo P1110131_zpsy0qyelov.jpg

Perjantaina nukuttiin sitten taas vähän pidempään ja erottiin ennen puolta päivää. Janikalla oli vielä viimeiset kokeet joista hän meni suoraan lentokentälle ja miulla taas lähti lento vasta kymmeneltä illalla ja oli koko päivä aikaa. Kävin jokaisella mahdollisella kirppiksellä jonka löysin ja Työläismuseossa, ja istuin ikuisuuden kahvilassa, mutta sitten luovutin ja lähdin lentokentälle, jossa vietin useamman tunnin katsellen netflixiä lentoa odotellessani. Vaikka oli perjantai 13. päivä, pääsin ihan supersujuvasti kotiin asti!

photo P1110231_zpsyiyzxob0.jpg  photo P1120240_zpsc9lycida.jpg

Kolme päivää riitti meidän mielestämme aika hyvin Kööpenhaminan kokoiseen kaupunkiin, sillä ehdittiin jo nähdä ihan huima määrä kaikkea ja oikeastaan kaikki, mitä haluttiinkin. Tivoli jäi ainakin minua harmittamaan, ja olisin halunnut myös vielä Bakkeniin, joka on satoja vuosia vanha huvipuisto ja siinä ympärillä on kaikkea muutakin, ja tietysti lapsesta asti olen halunnut käydä Legolandissa. Ehkä jonain päivänä meen uudestaan Köpikseen, otan jonkun lapsen mukaan rekvisiitaksi ja vietän ainakin yhden kokonaisen päivän jokaisessa kolmessa kohteessa! Haha.

photo P1110212_zps5pszibe8.jpg  photo P1120242_zps3jbvniwn.jpg  photo P1110237_zpsovw9e5lp.jpg

Kööpenhamina oli aivan ihana kaupunki. Näppärän kokoinen ja todella helposti hallittava. Julkinen liikenne oli selkeää, tiuhaa ja toimivaa, ja kaikki ihmiset todella, siis todella ystävällisiä. Kaikki puhuivat todella hyvää englantia ja koko kaupunki oli todella kaunis ja ennen kaikkea siisti. Ainoa haittapuoli oli hintataso, sillä monen kahvittelun tai välipalan hinnaksi tuli helposti yli 10 euroa per henki, ja postimaksu Suomeen on n. 3,5€! Myös esim. matkamuistoroina oli ihan superkallista, ja niitä tulikin lähinnä hypisteltyä kaupassa.

photo P1120250_zpsv3jaoign.jpg  photo P1110008_zpsnbxrtsv3.jpg

Lisää luvassa piakkoin! :-D

1. Ihania taloja, hienoja kuvia ja ihan mahtava tuo kuu tuossa yhdessä kuvassa! On teillä ollut kiva reissu!

Mie en oo käyny koskaan Kööpenhaminassa, jos ei yhtä välilaskua oteta huomioon... Olisi varmaan kesällä mielettömän hieno kohde!

1. Kiitos! Joo, oli kyllä kivaa. Pitäisi ehdottomasti mennä kesällä uudestaan!